Training

Mark Miras: Spelend ben je op z’n best

Mensen spelen levenslang. Opvallend maar niet verrassend want mensen blijven ook hun hele leven flexibel en sociaal mobiel, en dat is waar spelgedrag in de natuur mee samenhangt. In spel komt alles samen dat we nodig hebben om ons flexibel en optimaal te ontwikkelen. “Kunst is niet alleen leuk, maar ook belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen.” Beter gezegd: in kunstlessen werken niet alleen de leerlingen onderling samen, maar ook beide hersenhelften van elk kind individueel worden geactiveerd tot samenwerking. Dit leidt volgens wetenschappers tot een betere ontwikkeling van de hersenen.

Dit geld natuurlijk niet alleen voor kinderen, maar ook voor ouderen, volwassenen, beperkten en begaafden….

Voor scholen, zorginstellingen en bedrijven verzorg ik regelmatig trainingen, lessen en workshops. Onder schooltijd en naschools. Voor jong en oud. Voor leerling, deelnemer, cliënt, patiënt maar ook voor docenten, medewerkers en leidinggevenden.

Ik verzorg zowel kunst, theater, levensverhalen educatie in het onderwijs alsmede workshops voor speciale doelgroepen waarbij theater, schrijven en levensverhalen vaak het middel zijn. Maatwerk is geen probleem.

Plezier en veiligheid in de groep staan voorop.

Onderwijs

Wie: Onderwijsinstellingen voor alle leeftijden

Wat: Theater, vertel en schrijf projecten

Zorginstellingen

Wie: Zorginstellingen ouderen, zorgboerderijen, dagbesteding etc.

Wat is er mogelijk? Theater, beweeg, schrijf, levensverhalen en biografische projecten uitgevoerd door  de zorgcliënten zelf.

Zijn de cliënten zelf niet (meer) in staat om te schrijven of intensief te bewegen?  Er is toch heel veel mogelijk. Ik heb in de loop der jaren een aantal creatieve alternatieven ontdekt. Soms kan een project mede door vrijwilligers toch vormgegeven worden.  Bij voorbeeld: verhalenoogst van de Gruitpoort.

Trainingen

Wie: Voor managers, docenten en zorgverleners. Voor onderwijs instellingen, trainingsburo’s, loopbaanorganisatie’s

Wat: Bijvoorbeeld teamversterking via de 4 elementen, t  verbeteren van de communicatie, handvatten ontwikkelen in het werken met levensverhalen en autobiografisch schrijven, het inzetten van de levensfasen en biografiekunde, of het leren werken met spel en beweging in je groep of organisatie.

Theater, spel, creatief schrijven, creatieve werkvormen of gesprekstechnieken uit de biografiekunde  zijn o.a. middelen om gewenste vaardigheden te trainen of kennis/inspiratie op te doen. Afhankelijk van het beoogde resultaat of doel van de training.

 

Meer weten? Neem gerust even contact met me op.